Menu główne

Miejsce rodziców w przestrzeni szkoły

Ikona
(Zam: 18.01.2012 r., godz. 06.18)

Współpraca między nauczycielami i rodzicami jest warunkiem i drogą do sukcesu dzieci.

Refleksję nad szkołą można snuć na wiele sposobów. Wybrany przeze mnie i prezentowany w tym tekście, prowadzi do wniosków, które mogą okazać się istotne w twórczym przekształcaniu szkolnej rzeczywistości, zgodnie z oczekiwaniami demokratycznego społeczeństwa (uspołecznienie) oraz intencjami ustawy o systemie oświaty i dokumentów reformy, ujmujących rodziców jako „współgospodarzy szkoły”.

Szkoła jest wyjątkową placówką, która łączy w sobie trzy stany: nauczycieli, rodziców i uczniów. Olbrzymiego wysiłku wymaga nauczenie się sztuki godzenia, wychodzenia naprzeciw oczekiwaniom, współpracy poszczególnych stanów. Wszystkim jednak powinno zależeć, na tym, aby szkoła była coraz bardziej uspołeczniona, włączająca w swoje działania, a nie wykluczająca rodziców ze swojego terytorium. Aby była to „nasza” szkoła, będąca niezaprzeczalnie wspólnym dobrem, żywo reagująca na otoczenie, lokalna. Wówczas stanie się MIEJSCEM społecznego i jednostkowego rozwoju, łączącym ludzi. Warto sobie uświadomić, że wraz z posłaniem dziecka do szkoły, rodzice łączą się z tą placówką na kilka lat. Szkoła staje się miejscem ważnym nie tylko dla dzieci, ale i dla nas, rodziców.

Foto
Na spotkaniu z lekarzem weterynarii
fot. Danuta Laskowska

W związku z nowelizacją prawa dotyczącego zasad funkcjonowania rad rodziców w szkołach – rodzice mają szansę bardziej zbliżyć się do szkoły. Istnienie rady rodziców stało się obowiązkiem szkoły i rodziców, a rodzice – dzięki radzie – zyskali większe możliwości wpływania na to, co dzieje się z ich dziećmi w szkole.

Autentyczne uspołecznienie szkoły wymaga podjęcia nowych działań, niepraktykowanych wcześniej w polskim szkolnictwie. Rzeczywiste, a nie fikcyjne, włączenie rodziców w sprawy szkoły stanie się faktem dopiero wtedy, kiedy dyrektorzy i nauczyciele zrozumieją, że będzie to służyć im samym. Autentyczna pomoc rodziców w działaniu szkoły może podnieść jakość jej funkcjonowania. Więcej trudnych spraw może znaleźć rozwiązanie, a niepowodzenia staną się rozumiane i akceptowane. Zadowoleni rodzice budują pozytywny wizerunek szkoły w swoim otoczeniu. Należy zwrócić uwagę, że nierzadko oryginalne pomysły rodziców mogą ułatwić pracę nauczycieli i mieć wpływ na jakość pracy szkoły.

Wokół często słyszymy znane powszechnie narzekania: „nic się nie dzieje” czy „nikt nic nie robi”. Nie powinno to zamykać na działanie, wyciszać pomysłów i potrzeby działania dla innych. Czasem kilka osób – animatorów – wystarczy, aby zrobić wiele dla społeczności szkolnej. Jest wiele obszarów, w których szkoła może liczyć na pomoc rodziców: aspekty organizacji pracy szkoły, działalność wychowawcza, profilaktyczna. Rodzice mogą wspólnie decydować w szkole o: środkach finansowych gromadzonych przez rodziców, systemie pomocy dzieciom w trudnej sytuacji losowej, wycieczkach i wyjazdach wakacyjnych, programie i metodach wychowawczych szkoły, zajęciach dodatkowych, zajęciach wyrównawczych dla dzieci z kłopotami w nauce, sposobie sprawowania opieki nad dziećmi. Rodzice mogą wychodzić z propozycją i organizować imprezy kulturalne, dbać o dobre imię szkoły, współpracować z wychowawcami; wspierać pomocą w imprezach szkolnych; wygłaszać prelekcje; organizować wycieczki do zakładów pracy, w których pracują rodzice; pozyskiwać sponsorów. Obszar działań, w których rodzice mogą włączyć się w działalność szkoły jest wręcz niewyczerpany.

Określenie roli rodziców, ich miejsca w życiu szkoły wymaga dogłębnej analizy w kilku ważnych dla każdej ze stron aspektach. Warto zastanowić się i znaleźć odpowiedzi na następujące pytania: czego nauczyciele oczekują od rodziców, czego rodzice oczekują od szkoły, co rodzice mogą zrobić dla szkoły i co szkoła może zrobić dla rodziców. Potrzeba jasnego określenia jaka jest współpraca szkoły z rodzicami, a jaka powinna być. Przed każdą ze stron stoi konkretne zadanie, aby znaleźć przyczyny, dlaczego nie jest tak, jak powinno być. Dopiero wówczas można mówić o wspólnym tworzeniu, kreowaniu nowego, lepszego wizerunku szkoły, której misją jest kształtowanie dziecka na wszystkich płaszczyznach: edukacyjnej, wychowawczej, emocjonalnej. Do tego, że warto zadbać o szkołę własnego dziecka, nikogo chyba nie trzeba przekonywać. Współpraca rodziców ze szkołą jest warunkiem i drogą do sukcesu i radości dziecka!

Danuta Laskowska

Napisz komentarz

  • Treść komentarza powinna być związana z tematem artykułu.
  • Komentarze ukazują się dopiero po uzyskaniu akceptacji administratora.
  • Komentarze naruszające netykietę nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. nie będą publikowane.

Statystyka oglądalności strony

Strona oglądana: 1967 razy.

UNIA EUROPEJSKA

Baner Kapitał ludzki - Narodowa Strategia Spójności Fundacja rower.com Unia Europejska - Europejski Fundusz Społeczny

Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Dane teleadresowe

SIĘ DZIEJE
Wyszkowski Inkubator Pozarządowy

ul. 1 Maja 23a/C, 07-200 Wyszków
e-mail: redakcja@siedzieje.org.pl
www: http://siedzieje.fundacjanadbugiem.pl

Kontakt:
Artur Laskowski, tel. 691-801-220
e-mail: artur@rower.com

Kierownik projektu:
Karol Kretkowski, tel. 603-943-596, karol@rower.com
Fundacja rower.com
ul. 1 Maja 23a/C, 07-200 Wyszków
http://fundacja.rower.com


Copyright

Projekt: INFOSTRONY - Adam Podemski, e-mail: adam.podemski@infostrony.pl